Home

Intrahepatic cholestasis of pregnancy: a narrative review of the management

ABSTRACT

Intrahepatic cholestasis (ICP) is the most common liver disease in pregnancy. It is a multifactorial disease characterized by a supraphysiological rise in bile acid level associated with maternal symptoms. ICP is associated with increased incidence of some fetal complication, such as respiratory distress, premature delivery and stillbirth. For these reasons early recognition, a specific monitoring and appropriate treatment during pregnancy are necessary to improve fetal outcome. However, the optimum management and the best time of delivery still remain unclear. The purpose of this review is to evaluate and compare the most recent definitions and guidelines for intrahepatic cholestasis of pregnancy, trying to provide a global overview improving early diagnosis and adequate management.

SOMMARIO

La colestasi intraepatica (ICP) è la più comune malattia epatica in gravidanza. È una malattia a origine multifattoriale, caratterizzata da un incremento della concentrazione degli acidi biliari associato a sintomi materni. Inoltre, la colestasi gravidica si associa a un’aumentata incidenza di alcune complicanze fetali, come ad esempio la sindrome da distress respiratorio, il parto pretermine e la morte intrauterina. Per questo motivo, una diagnosi precoce, un monitoraggio specifico dei markers biochimici e sintomi caratteristici di questa patologia e un appropriata terapia durante la gravidanza, sono fondamentali per ridurre le complicanze fetali. Tuttavia, il management ottimale di questa malattia e il momento migliore in cui indurre o espletare il parto non sono ancora chiari. L’obiettivo di questa review è analizzare e confrontare tra loro gli studi clinici e linee guida più recenti presenti in letteratura sulla colestasi intraepatica in gravidanza, con l’intento di fornire informazioni più dettagliate per definire i criteri diagnostici utili per la diagnosi precoce e stabilire i più adeguati protocolli diagnostici per curare la colestasi gravidica e ridurre così le sue complicanze materno-fetali.

Table of Content: Vol. 33 (No. 4) 2021 December

Remember that the download is free only for personal use. If you want to utilize articles for large distribution, please contact us at editorialstaff@italianjog.com
SIGO Annual Partners
Gold
Silver